PORADY

Jak stworzyć kulturę biznesu i o nią dbać?

Człowiek nieustannie zmienia swoje otoczenie i zasady w nim panujące. Cały ten proces nazywamy kulturą, a obejmuje ona niemal każdy aspekt ludzkiej działalności. Jej znaczenie dostrzegamy na różnych obszarach. Nie inaczej sprawa ma się w odniesieniu do biznesu. Dziś większość dużych firm działa w oparciu o własną kulturę biznesową, która jest istotnym obszarem funkcjonowania przedsiębiorstwa.

Z perspektywy historii

Na przestrzeni setek lat zmieniało się podejście do prowadzenia interesów. Dawniej liczył się przede wszystkim zysk, realizowany często za wszelką cenę, kosztem własnej uczciwości, kosztem kontrahenta czy wreszcie wyzyskiwanych do cna pracowników. Zmiany, które miały miejsce w okresie tzw. wielkiej rewolucji przemysłowej, dały początek nowoczesnym korporacjom, w których stosunek do pracownika i jego zadowolenie z pracy jest traktowane jako strategiczny element w trosce o funkcjonowanie przedsiębiorstwa. Zatem kultura biznesu to z pewnością znacznie więcej, niż tylko określanie sposobu ubierania się czy zachowywania w pracy, kształtowanie reguł zwierzchnictwa i szeroko pojęta biznesowa etykieta. To też więcej, niż zwykła troska o pracownika.

Dobrze widać to szczególnie w tych obszarach biznesu, w których liczy się kreatywność, wiedza i błyskotliwy pomysł – na przykład w branży programowania. Nie bez kozery w nowoczesnych korporacjach, takich jak Google, apple czy Tesla, pracownicy mają własne sale rozrywki, kina, restauracje czy pokoje odpoczynku, z których mogą korzystać w ramach swojego dnia pracy – dla relaksu, dla podniesienia kreatywności, czy wreszcie po to, by poczuć, że właśnie w tej firmie zapuszcza się korzenie.

Stwórz miejsce pracy pełne szacunku

Bez wzajemnego szacunku pomiędzy pracownikami na każdym szczeblu, bez odpowiedniej relacji pracowników z przełożonymi i szefami firmy, nie da się tworzyć miejsca pracy, w którym ludzie będą czuć się dobrze. Szacunek, wyrażony profesjonalnym, życzliwym podejściem niezależnie od sympatii czy poglądów, to jeden z podstawowych elementów kultury korporacyjnej.

Zidentyfikuj wartości firmy

Opracowanie kodeksu wartości, które są w firmie najważniejsze, pomoże w codziennej trosce o wprowadzanie tych wartości w życie. Nie o to przecież chodzi, by tylko mówić o potrzebie kultury w swojej firmie, ale właśnie wcielać ją w życie. Stworzenie listy reguł, w których przejawiać się będzie ta kultura, jest pierwszym krokiem do jej rzeczywistego obowiązywania. Dla pracowników będzie to przejaw precyzyjnej komunikacji, która również jest niezwykle istotna w relacjach w firmie. Twórcy kodeksu, właściciele przedsiębiorstwa, powinni dbać o przestrzeganie ustalonych zasad i – przede wszystkim – sami się do nich stosować.

Wspólne tworzenie historii

Każdy z nas lubi mieć poczucie bycia częścią większego tworu i dzielenia wspólnej z nim historii. Tworząc firmę, już na początku, warto pamiętać, że jest to tworzenie jakiejś historii. Nawet jeśli na początku jesteśmy małą firemką, to dobrze jest wiedzieć, skąd przyszliśmy i dokąd idziemy. Niech pracownicy ze swoimi kompetencjami staną się częścią tej historii – pomysłu, produktu, kreatywnego wdrażania rozwiązań. To da im większe poczucie wkładu w funkcjonowanie firmy, zbuduje wspólne poczucie odpowiedzialności, niezwykle istotne w autentycznym postrzeganiu firmy jako miejsca przyjaznego, które chce się tworzyć.

Rób to dla ludzi
Znana anegdota głosi, że jeśli lubi się to, co się robi, to w pracy nie spędzi się ani chwili. Dlatego tworząc własną firmę trzeba pamiętać nie tylko o wypracowywaniu zysku (choć trudno się nie zgodzić, że jest to podstawa jej istnienia), ale i o dzieleniu się nim z ludźmi. Jeśli model biznesowy Twojej firmy opiera się na maksymalizacji zysków bez uwzględnienia dobra pracownika, to kultura pracy nie sprzyja budowaniu poczucia dobrych relacji, więzi, stabilności i zadowolenia pracowników. A to wcale nie przekłada się na dobre wyniki. Szczęśliwy pracownik jest bardziej kreatywny i lepiej wykonuje swoje zadania. Spraw, by człowiek był osią Twojego biznesu.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *